TEATRIKALISME DALAM PEMENTASAN “PEMBERDAYAAN KESEJAHTERAAN KELUARGA”

Main Article Content

Eko Santosa

Abstract

The purpose of this study is to reveal theatricalism in the staging of "Family Welfare Empowerment"
produced by Teater Amarta Yogyakarta on October 23, 2022 in the Concert Hall Taman Budaya
Yogyakarta. The current study is based on the concept of theatricalism as an opponent of realism in the
culture of Western modern theater with the characteristics formulated by McTigue and Cohen. The aspects
analysed include play, staging, and acting. The results of the study demonstrate that the play has the
potentials of theatricalism in a series of events that are consciously constructed to direct the attention of
the audience to the event of performances through directional texts and scenes, opportunities for
improvisation, as well as the use of language and terms in dialogue. The staging contains theatricalism
characteristics in which the stage arrangement is presented in the style of symbolism and is supported by
the arrangement of theatrical scenes which sometimes invites the audience to become part of the
performance. The acting side shows that the actors do not only play the role as a character but also as
himself through the improvisation. Hence, it shows that the play, staging, and acting achieve the
characteristics of theatricalism which is, at the same time, contrary to realism


Tujuan kajian ini adalah menyingkap teatrikalisme dalam pementasan “Pemberdayaan Kesejahteraan
Keluarga” produksi Teater Amarta Yogyakarta pada tanggal 23 Oktober 2022 di Concert Hall Taman
Budaya Yogyakarta. Kajian ini berpijak pada konsep teatrikalisme sebagai penentang realisme dalam kultur
teater modern Barat dengan ciri-ciri rumusan McTigue dan Cohen. Aspek yang dikaji adalah lakon,
pemanggungan, dan akting. Hasil kajian memperlihatkan bahwa lakon memiliki potensi teatrikalisme
dalam rangkaian peristiwa yang dikonstruksi secara sadar untuk mengarahkan perhatian penonton pada
peristiwa pementasan melalui keterangan laku dan adegan, peluang improvisasi, serta penggunaan bahasa
dan istilah dalam dialog. Pemanggungan memuat ciri teatrikalisme di mana tata panggung disajikan dengan
gaya simbolisme dan didukung oleh penataan adegan teatrikal yang terkadang mengajak penonton menjadi
bagian dari pertunjukan. Sisi akting memperlihatkan bahwa para aktor tidak hanya memainkan peran
sebagai tokoh tetapi juga sebagai dirinya sendiri melalui improvisasi. Hal ini menunjukkan bahwa lakon,
pemanggungan, dan akting memenuhi ciri teatrikalisme sekaligus bertolak belakang dengan realisme.

Article Details

How to Cite
Santosa, E. (2024). TEATRIKALISME DALAM PEMENTASAN “PEMBERDAYAAN KESEJAHTERAAN KELUARGA”. Jurnal Pendidikan Seni Dan Industri Kreatif, 3(2), 1–11. https://doi.org/10.70571/psik.v3i2.53
Section
Articles

References

Braun, Edard. (2016). Meyerhold on theatre. New York: Bloomsbury Methuen Drama.

Chkhartishvili, Lasha. (2019). Modern and contemporary theatre–definitions and boundaries. Central asian journal of art studies, 4(4), 38-45.

Cohen, Robert. (1994). Theatre. California: Mayfield Publishing Company.

Cohen, Robert, Sherman, Donovan. (2017). Theatre brief. New York: McGraw-Hill Education.

Dinas Kebudayaan Yogyakarta. (2022). Parade teater taman budaya Yogyakarta teater linimasa #5. Ruang.Kosmik.Jiwa. Booklet pementasan 23-25 Oktober 2022.

Effiom, Affiong. (2021). The luminous theories of Constantine Stanislavski and Bertolt Brecht: Parallels and implications for the contemporary theatre director. Pinisi journal of art, humanity & social studies, 1(5), 43-48.

Hartnoll, Phyllis. (1992). The Theatre a concise history. London: Thames and Hudson.

Harun, Afrizal, Zaitun, Kurniasih, & Susandro. (2021). Postdramatik: Dramaturgi teater Indonesia kontemporer. Dance and theatre review: Jurnal tari, teater, dan wayang, 4(2), 57-69.

Malaev-Babel, Andrei. Ed. (2011). The Vakhtangov sourcebook. London: Routledge.

Malna, Afrizal. (1999). Anatomi teater Indonesia. Dalam, Rahzen, T. Ed. Ekologi teater Indonesia. Jakarta: MSPI.

McTigue, Mary. (1992). Acting lik a pro, who’s who, what’s what, and the way things really work in the theatre. Ohio: Betterway Books.

Novianto, Wahyu. (2017). Realisme epik dalam pertunjukan lakon KUP Teater Segogurih Yogyakarta. Surakarta: ISI Press.

Nugraha, Latief. S. (2022). Pemberdayaan kesejahteraan keluarga. Naskah teater. Tidak diterbitkan.

Puchner, Martin. (2002). Stage fright, modernism, anti-theatricality, and drama. The Johns Hopkins University Press.

Sahid, Nur. (1999). Rendra dan teater kontemporer Indonesia (studi tentang kepeloporan, konvensi, dan pandangan dunianya). Dalam, Rahzen, T., Ed. Ekologi teater Indonesia. Jakarta: MSPI.

Sari, Femilia Kristian Arum, & Yanuartuti, Setyo. (2020). Kajian struktur pertunjukan tari Gandhong di Desa Bangun Kecamatan Munjungan Kabupaten Trenggalek. Gondang: Jurnal seni dan budaya, 4(2), 128-136.

Silberman, Marc, Giles, Steve, & Kuhn, Tom, Eds. (2015). Brecht on theatre. New York: Bloomsbury Methuen Drama.

Sumardjo, Jakob. (1993). Ikhtisar sejarah teater Barat. Bandung: Penerbit Angkasa.

Sumardjo, Jakob. (2004). Perkembangan teater modern dan sastra drama Indonesia. Bandung: STSI Press.

Wallace, E., Berth. (2022). Style: An approach to appreciating theatre. London: Routledge.

Wickham, Glynne. (2000). History of the theatre. London: Phaidon Press Limited.

Yudiaryani, M.A. (2010). Identifikasi teater Indonesia inspirasi teoretis bagi praktik teater kontemporer. Seminar Nasional Konstruksi Realitas Teater,

-28 Oktober 2010, Jurusan Seni Drama Tari dan Musik FBS Universitas Negeri Surabaya.

Yudiaryani, M.A. (2014). Mengemas teater Indonesia berbasis tradisi. Sarasehan Festival Nasional Teater Tradisional, 15 Juni 2014, Direktorat Pembinaan Kesenian dan Perfilman, Dirjen Kebudayaan, Kemendikbud.